Adres: Nico Bolkesteinlaan 8, Deventer

• Seckin Korkmaz – Penningmeester
  • Coskun Karademir – Coördinator Senioren
  • Ozan Ihtiyar – Jeugdvoorzitter
  • Ismail Kaya, Abdullah Sahin, Gungur Arslan – Evenementen, sponsoring, vergunningen
  • Yenal Izci – Gemeentewerk
  • Metin Karademir – Kantine
  • Burhan Mutlu – Social Media en vormgeving
  • Ibrahim Sahin – Media en programmeur

Missie

De missie van sv Turkse Kracht luidt als volgt: ‘het zowel op prestatief als recreatief niveau in teamverband aanbieden van de voetbalsport aan een zo groot en breed mogelijke vertegenwoordiging van de gemeenschap, binnen een hechte verenigingsstructuur waar naast plezier in het beoefenen van de voetbalsport, tevens een actief verenigingsleven centraal staat’.

De economische groei in de naoorlogse jaren zorgt ervoor dat er werk genoeg is. Er zijn niet genoeg arbeidskrachten voor de industrie beschikbaar. Bovendien is het onderwijsbeleid een doorslaand succes; de Nederlander is steeds hoger opgeleid. Zij zijn niet meer bereid om het fabriekswerk te doen. Dit probleem speelt ook bij de bedrijven in Deventer. Bij Thomassen & Drijver neemt de vraag naar blik toe, en daarmee ook de vraag naar personeel. Een groot deel van het werk in de fabriek is bovendien ongeschoold werk. (Wijlen) Piet Kempes, toenmalig hoofd van de personeelsafdeling, moet al zijn creativiteit aanwenden om nieuw personeel te vinden. Eerst probeert hij het in de gebieden binnen Nederland met een hoge werkloosheid, zoals Groningen, Drenthe en Friesland. Toch biedt dit weinig soelaas. De arbeiders blijken niet erg bereid om voor werk hun streek te verlaten. Ondanks alle inspanningen blijft T&D kampen met een schreeuwend personeelstekort. In 1964 sluit Nederland een wervingsakkoord met Turkije. De Turkse gastarbeiders krijgen een warm welkom bij Thomassen & Drijver en hebben het idee dat zij tijdelijk in de blikfabriek komen werken, voor een jaar of twee, drie. In de praktijk echter worden hun contracten keer op keer verlengd. Het besef dat een terugkeer steeds moeilijker wordt en het verblijf in Nederland meer en meer wordt versterkt zorgt ervoor dat werknemers van Thomassen en Drijver, Noury & Van der Lande, Condens/ Coberco, Auping, Daim en overige fabrieken behoefte hebben om samen te komen, om activiteiten te organiseren.

Oprichting in voorbereiding

De heer Mehmet Sar, die de Nederlandse taal meer beheerste, opperde in de jaren ’60 voor de oprichting van een sportvereniging: “Laten we voetballen en onze vereniging oprichten”. Hij kwam in 1962/1963 reeds uit voor een amateurvereniging in Apeldoorn. De voortrekkersrol werd door Mehmet Sar op zich genomen. Overige personen die naast de heer Sar een belangrijk aandeel hebben gehad in de voorbereiding en oprichting zijn: Piet Kempes (personeelschef T&D), Frans Josef Geuskens (personeelschef Noury & Van der Lande), Jacques Westerweel (personeelschef Condens/ Coberco).

“Turkse Kracht”

In de overwegingen om een naam te kiezen voor de sportvereniging werd “Turkse Kracht” voorgesteld. Volgens de betrokkenen met verschillende culturele achtergronden deed de naam eer aan de voetbalvaardigheden van de Turkse mensen (Noot: in die periode waren vele verenigingen waarbij het deel “Kracht” in de naamgeving was opgenomen. De naam Turkse Kracht werd geassocieerd met kennis over sport, vaardigheden en fair play).

De eerste wedstrijden

In de daarna volgende initiatieven werden spelers geworven en de eerste oefenwedstrijden in het seizoen 1963/1964 gespeeld. Door het sportieve spel werd het elftal toegelaten tot de GVB amateurklasse. Initiatieven van de heer Mehmet Sar, Piet Kempes en Jacques Westerweel hebben ertoe geleid dat de vereniging een eigen veld en kleedkamers kon betrekken. De eerste officiële wedstrijd werd op 29 juni 1964 op eigen veld tegen Deventer Ambon gespeeld. De aftrap werd destijds door de heer Piet Kempes gedaan.